Autohuset Glostrup A/S

Elektrificerede prototyper fra Audi Sport mødes til ”e-tron on track”

  • Audis Dakar Rally-kørere møder Tom Kristensen i forbindelse med eventet ”e-tron on track”, som afholdes af Audi Sport i Neuburg
  • Fem fascinerende elektriske modeller viser teknologiske fremskridt inden for motorsport

De fem high-performance Audi modeller repræsenterer lige dele effektivitet og begejstring og viser udviklingen inden for elektrificerede drivlinjer. Mærket var i 2012 blandt pionererne, da de begyndte at elektrificere drivlinjerne i motorsporten. For første gang er R18 e-tron quattro fra Le Mans, Formel E-racerbilen e-tron FE07, Dakar Rally-prototypen RS Q e-tron og de to konceptbiler e-tron Vision Gran Turismo og S1 e-tron quattro Hoonitron nu samlet. Den nidobbelte Le Mans-vinder Tom Kristensen mødte de tre nuværende Audi kørere fra Dakar-programmet for at opleve udviklingen.

De fem modeller, der for første gang var samlet hos Audi Sport i Neuburg an der Donau, er elektriske og lynhurtige og begejstrer selv erfarne racerkørere som Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel og Carlos Sainz. ”Mister Le Mans” Tom Kristensen, som i sin karriere har kørt alle e-tron-modellernes forfader i motorsporten, var på plads ved ”e-tron on track”. Det er 11 år siden, at Audi med R18 e-tron quattro hentede den første sejr med en hybriddrivlinje i 24-timers-løbet i Le Mans og vandt VM-titlen i FIA-langdistanceverdensmesterskabet WEC. ”Siden Audi tilbage i 1980’erne viste sin pionerånd i rallysporten med quattro-modellerne, var Le Mans senere et førsteklasses teknisk laboratorium”, fortæller Audis motorsportschef Rolf Michl. ”Dér begyndte historien om vores alternative drivlinjer, der i dag stadig sætter nye standarder. Med dem begejstrer vi millioner af fans og viser hele verden, hvor attraktive og effektive de elektriske drivlinjer er.”

Med hybridracerbilen R18 e-tron quattro vandt Audi Le Mans tre gange i træk fra 2012 til 2014. Audi kan endda notere sig for sammenlagt 13 sejre i verdens vigtigste langdistanceløb. ”R18 var en særdeles førerorienteret og aggressiv bil. Man fik god respons helt til grænsen”, husker Tom Kristensen. ”Det var den mest komplekse bil, jeg nogensinde har kørt.” I forbindelse med ”e-tron on track” blev LMP1-racerbilen vakt til live igen. Naturligvis forklarede Kristensen som nidobbelt vinder og dermed den mest succesfulde deltager gennem 100 års Le Mans-historie alt om sin tidligere racerbil til den mest succesfulde Dakar-deltager Stéphane Peterhansel. ”For mig som franskmand er et så historisk løb som 24-timers-løbet i Le Mans noget helt særligt. Formel 1, Le Mans og Dakar er monumenter i motorsporten. Derfor valgte jeg naturligvis R18 i dag”, fortalte den 14-dobbelte Dakar-vinder. Hans køretur i Neuburg var en åbenbaring for den 58-årige ørkenræv: ”Det er en fantastisk bil. Alting er utroligt direkte og præcist. Det er naturligvis uvant for mig at køre på en racerbane. Men det var virkelig sjovt. Og konceptet viser, at den elektriske drivlinje vinder: Man mærker tydeligt, hvordan hybriddrivlinjen giver bilen ekstra acceleration.”

Teamkollegaen Carlos Sainz, som er dobbelt Rally-verdensmester og tredobbelt Dakar-vinder, lagde fra land i den mest kraftfulde af de fem biler. Audi e-tron Vision Gran Turismo udviklede Audi for 5 år siden som løbstaxa for gæsterne ved FIA Formel E-mesterskabet. ”Over 800 hk og en rent elektrisk drivlinje. Det var utroligt”, fortalte den imponerede 60-årige spanske kører. ”En fremragende bil, som ovenikøbet ser fantastisk ud. Når man først én gang har prøvet en så kraftfuld elektrisk bil, vil man kun køre med den type drivlinje.” Audi e-tron FE07 blev udviklet til selve Formel E til sæsonen 2020/21. Den batterielektriske racerbil markerede det næste skridt i Audis motorsportsstrategi. Afhængigt af reglementet kunne den levere op til 340 hk.

Mattias Ekström er som dobbelt DTM-mester og tidligere verdensmester i rallycross fortrolig med high-performance racerbiler, og han valgte Audi S1 e-tron quattro Hoonitron til ”e-tron on track”. Den legendariske drifter Ken Block vakte begejstring hos millioner af seere i videoen Electrikhana med den spektakulære prototype, som visuelt mindede om Audi Sport quattro S1 fra Pikes-Peak-bjergløbet i 1987. ”Jeg besluttede mig for denne bil, fordi jeg er en stor fan af quattro-drivlinjen”, fortalte den 45-årige svensker. ”Jeg har kørt den bil en gang før i Davos på sne og is. Og nu måtte jeg konstatere, at bilens power også på asfalt har så ekstrem effekt, at jeg kunne have driftet hele banen rundt. Jeg har aldrig ført oplevet noget lignende.”

Rækken af eldrevne prototyper til sport og action fører endelig til den nyeste konstruktion: Audi RS Q e-tron, som aktuelt køres af Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel og Carlos Sainz, og som er udviklet til de hårdest tænkelige forhold. Den har en elektrisk drivlinje med energiomformer og højvoltsbatteri. Konceptbilen viser sit værd under de nådesløse forhold i ørkenrallyet, hvilket stiller ekstremt høje krav til energistyringen. Med denne prototype vandt Audi i 2022 den samlede sejr i Abu Dhabi Desert Challenge. Med de indtil videre to deltagelser i Dakar har Audi desuden opnået seks etapesejre og i alt 28 podieplaceringer i de daglige konkurrencer.

Den spektakulære kvintet af modeller har fået nogle af de mest legendariske racerkørere til at drømme for en dag, ligesom de elektriske drivlinjer fra Audi for mange gør drømmen om effektivitet og maksimal køreglæde til virkelighed i hverdagen.

>> Se flere billeder fra "e-tron on track"

Videoer om ”e-tron on track” på audimedia.tv
>> 30/10: Teaservideo ”e-tron on track”
>> 01/11: Introduktion med Tom Kristensen
>> 04/11: Stéphane Peterhansel i Audi R18 e-tron quattro
>> 07/11: Carlos Sainz i Audi e-tron Vision Gran Turismo
>> 10/11: Mattias Ekström i Audi S1 e-tron quattro Hoonitron

Audi R18 e-tron quattro (2012)
Med denne dieselhybridsportsvogn begyndte Audi sin rejse med elektrificerede drivlinjer i motorsporten. En 3,7-liters V6 TDI-centermotor med 510 hk (375 kW) trækker baghjulene, og en elmotor med 204 hk (150 kW) er placeret på forakslen.

Audi e-tron Vision Gran Turismo (2018)
Audi brugte den første virkelige variant nogensinde af en digital bil fra et computerspil som løbstaxa i Formel E. To elmotorer på bagakslen og en på forakslen leverede en rent elektrisk systemydelse på 815 hk (600 kW).

Audi e-tron FE07 (2020/21)
I 2017 var Audi den første tyske producent i Formel E. Den fuldelektriske racerbil leverede alt efter køreindstillingen op til 340 hk (250 kW) til bagakslen i forbindelse med FIA Formel E-verdensmesterskabet 2020/21.

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron (2022)
Den fuldelektriske prototype blev eksklusivt bygget til Hoonigan-Elektrikhana-stuntkørsel med den legendariske drift-kunstner Ken Block. En elmotor på hver af for- og bagakslen leverer en systemydelse på 680 hk (500 kW).

Audi RS Q e-tron (2023)
Den første rally raid-prototype til FIA’s lavemissions T1U-kategori har en innovativ elektrisk drivlinje med energiomformer og højvoltsbatteri. Den elektriske drivlinje med firehjulstræk er begrænset til 369 hk (271 kW).


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk