Langturstest i Audi e-tron: 10 lande på 24 timer

Den 20. august startede ni journalister den over 1.600 km lange tur fra Bledsøen i Slovenien til hollandske Amsterdam. I den forbindelse imponerede den Audi e-tron med sin lange rækkevidde og korte ladestop. Sammen med den stærke motor og et komfortabelt interiør gør bilen det til en luksusoplevelse at rejse i en elbil.

 

Bledsøen ligger idyllisk ved Pokljukaplateauet i det nordlige Slovenien. Her startede tre Audi e-tron 55 quattro med tre journalister i hver bil på en særlig udfordring: Ti europæiske lande på 24 timer. Den godt 1.600 km lange tur førte gennem Østrig, Italien, Liechtenstein, Schweiz, Frankrig, Tyskland, Luxembourg og Belgien til hollandske Amsterdam. På etaper, der nærmest ikke kan være mere alsidige, viste Audi e-tron, hvilken komfortabel og dynamisk langtursbil Audis første elbil er.

Audi e-tron står ved starten på en ny mobilitetsæra – og kommer med et stærkt statement. ”Vores eldrevne SUV er en fremragende bil til lange ture, fordi den på perfekt vis kombinerer masser af kørekomfort, præstationer og effektivitet med hinanden”, forklarer Audis øverste chef for teknisk udvikling, Hans-Joachim Rothenpieler. ”På journalistturen viste vi endvidere, at både rækkevidden og lynopladningsevnen med en effekt på 150 kW er af afgørende betydning.” 

Lynopladning med op til 150 kW sparer tid
Med jævnstrømsopladningen på kraftige ladestationer når Audi e-trons litium-ion-batteri allerede 80 % af sin kapacitet efter knapt 30 min., hvilket er en helt essentiel tidsbesparelse på lange ture. Basis for den høje ladeeffekt er den komplekse termostyring, der endvidere giver batteriet en lang levetid med særdeles gode og vedvarende præstationer – også ved høj belastning. Alle syv ladestop på turen – i østrigske Kärnten, italienske Sydtyrol, østrigske Vorarlberg, schweiziske Kanton Zürich, tyske Breisgau, tyske Eifel og i nærheden af Liège – blev udført på lynopladningsstationer. De er ligeledes en del af e-tron charging service sammen med AC-ladestationer, hvor Audi e-tron kan lade med op til 11 kW vekselstrøm. I alt omfatter Audis egen opladningstjeneste over 100.000 ladepunkter i 19 EU-lande – og der kommer hele tiden flere til. Kunden starter blot opladningen ved en af disse ladestandere med et kort. For at kunne benytte dette skal vedkommende registreres én gang på myAudi-portalen og indgå en individuel opladningsaftale. Afregningen sker automatisk via brugerkontoen.

Optimal blanding af præstationer, effektivitet og komfort
Med strækningernes forskellige karakteristika kunne Audi e-tron 55 quattro også vise sine specifikke styrker i forhold til bilens køredynamik. I Alperne brugte bilen al sin muskelkraft på maks. 300 kW og 664 Nm på stigningerne. På nedkørsler kunne bilen drage fordel af sit avancerede rekuperationskoncept, hvor den ved opbremsninger kan genindvinde op til 220 kW og 300 Nm og konvertere dette til strøm – det er bedre end alle konkurrenterne. Endvidere gav det elektriske firehjulstræk et optimalt vejgreb og optimal dynamik på de snoede og bugtede veje i Sydtyrol. Det regulerer konstant den ideelle fordeling af trækmomenterne mellem de to aksler i løbet af brøkdele af et sekund.

På de flade strækninger ved Rhinen, i Belgien og i Holland kunne den avancerede aerodynamik med en cw-værdi på 0,27 yde et stort bidrag til bilens lave forbrug. Og på hele turen imponerende den eldrevne SUV med en høj rulle- og lydkomfort. Denne komfort er på premiumniveau ligesom pladsforholdene, hvor der på grund af drivlinjen er markant bedre benplads bagi. Lædersæder med massagefunktion, en ionisator, der skaber en førsteklasses luftkvalitet, og kontur-/ambientelyset, der forvandler kabinen til en hyggelounge om natten, fuldender bilens gode langturskvaliteter.

Forbrug
Strømforbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 26,4-22,9 (WLTP)
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 0
(Angivelser vedr. brændstof-/strømforbrug og CO2-emissioner gælder i intervaller afhængigt af det valgte biludstyr.)

Links
Se flere billeder fra hele turen her
Læs mere om Audi e-tron i Danmark her
Læs mere om Audi e-tron på Audi Media Center